Mühendislik Eğitiminde Kalite Sorunu ve Çözümü: Profesyonel Mühendislik
ÖZ: 20. yüzyıl tarihe "Bilgi Çağı", Mimlerine göre de "Verimlilik Çağı`* olarak geçti. Ancak 21. yüzyıl kesinlikle bir"Değişim" çağı olacaktır. Kalite ve bilişim, çağı olacaktır.Çünkü 21. yüzyılda tüm dünyada tüm insanlığı, her alandave her konuda,, büyük ve önemli değişiklikler beklemektedir. Bu yüzyılda ülkelerin geleceği» bu değişikliklere ne ölçüde, ayak uydurabildiklerine bağlı olacaktır. Bu değişimin,temel hederi ise,,, daha güvenli, daha zengin daha iyi yaşamkoşullarına sahip daha mutlu bir toplum yaratmaktır. Bu konuda liderliğe soyunacak olan ülkelerin en önemli ve enbüyük kaynağı ise, hiç kuşkusuz, iyi eğitilmiş, iyi yetişmişkaliteli mühendisler olacaktır.Günümüzde,, tim dünyadaki "küreselleşme" eğilimleriparalelinde, pek çok kavram gibi mühendislik kavramı dadeğişmeye uğramış; yem hedefler, yeni eğilimler ortayaçıkmıştır. 21. yüzyılda ülkelerin bilim ve teknoloji gereksinimleri ve bu gereksinimlerin `karşılanmasında mühendislerin, ve onları yetiştirecek olan üniversitelerin ve mühendislik fakültelerinin rolü de bugünkünden farklı olacaktır. Bugün, bilim ve teknoloji, heyecan verici bir biçimde., hem birbirleri ile yarışmakta, hem de birbirleri ile işbirliği içerisindedirler. Ayrıca, 21. yüzyıla doğru,, toplumun bilim, teknoloji vemühendislik konularındaki değer yargılan da değişmektedir,. Bugün araştırmacılar, özellikle biz akademisyenler, başarımızın ölçüsü olarak., yayımladığımız makalelerin sayısını, aldığımız patentleri, atıfları, varsa Nobel ödüllerini önesürmekteyiz. Oysa tüm bu bilimsel etkinliklere `vergileri ile destek olan bu etkinlikleri vergileri, ile finanse eden toplumun halk kesiminin, bu konudaki ölçüleri çok. farklıdır; omların ölçüleri; sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi» rekabet»ekonomik refah» ulusal güvenlik. yaşam kalitesi, yeni işolanaklarının yaratılması.Buradaki değişmenin anlamı şudur. Biz, akademisyenlerolarak, teknik kaynaklarımızı, bundan böyle, üretimi, arttırmak kaliteyi, yükseltmek ve 21. yüzyılın pazar ürünleriniüretmek yönünde- kullanmak, durumundayız.Bu konuda Üniversite-Sanayi işbirliği, kaçınılmazdır veyaşamsal bir öneme sahiptir. .Akademik kesim, olarak biz her şeyden önce özellikle mühendislik, eğitim programlarımızı.,, sanayinin de gereksinimleri ve beklentileri -doğrultusunda yeniden, ele. alıp geliştirmek durumundayız.Örneğin;- Değişen, ve gelişen Türkiye` de ve Dünya`da, 21 yüzyılda nasıl bir mühendislik tanımı öngörüyoruz?- Bu tanıma ve 21. yüzyılda oluşacak yeni Türkiye vedünya standartlarına uygun bîr mühendiste aranması gereken nitelikler neler olmalıdır?ve bizim, için hepsinden, daha önemlisi- Bu niteliklere sahip .mühendisleri nasıl yetiştireceğiz?Bugün Tüm Ünversiteler ve özellikle Mühendislik Fakülteleri olarak, 21. yüzyılın, mühendislerini yetiştirirken,bizlere düşen bir başka önemli görev de; mevcut bilgi birikimimizi ve yaratıcılığımızı kullanarak, yeni ve özgün teknolojiler geliştirmek; ve ülkemizi ithal yabancı teknolojiyebağımlı olmaktan kurtarmak olmalıdır.