Jeoloji Münendisliği Dergisi

Istanbul Boğazı Denizaltı Geçişi için Tip Tünel İle Kalkan Tünelin Uygunluğunun Karşılaştırılması

ÖZ: İstanbul Boğazında batırma tipi bir`tüp tünelin inşası planlanmaktadır. İnşa edilmesi halinde bu. tünel,dünyanın en derin batırma tipi tüneli olacak ve teknolojik açıdan karşılaşılacak `bir çok problemin çözülmesinigerektirecektir,. Çevre sorunlarının yanı sıra,, statik ve dinamik, yükler altında tünelin Avrupa, yakasındaki Sirkeciyakınlarında çok ciddi duraylılık sorunlarının yaşanması beklenmektedir., Bu yazıda,, önce tünelin, inşa edileceğibölgedeki jeolojik, ve jeoteknik özellikler ile çevresel ve sismik koşullar` özetlemiş, daha. sonra inşaat: alanı, yakınlarında oluşabilecek ve `büyüklüğü 6"yı geçen depremlerde zeminin sıvılaşma olasılığının oldukça yüksek olacağıüzerinde durulmuştur. Değerlendirmeler, planlanan batırma tipi tüp tünelin jeolojik, jeoteknik, çevre, inşaat, sismik ve deniz trafiği, gibi faktörler açısından pek uygun olmadığını göstermektedir. Buna alternatif bir seçenekolarak, kalkan tipi tünelin, daha uygun olup olmayacağı tartışılmış ve batırma tipi tüp tünel ile karşılaştırılmıştır.Öngörülen tüne:! hattı değiştirilmediği sürece, tünelin sıvılaşmaya karşı, dirençli daha derindeki zeminde inşaedilmesi daha uygun olacaktır. Bu durumda tünelin deniz tabanından itibaren örtü tabakasının kalınlığının en aztünel yüksekliğinin iki katı olacak, şekilde: inşa. edilmesi gerekmektedir. Bu tür- bir derinlikte batırma tipi birtünelin inşası mümkün olamayacağına göre, tünelin bugünkü güzergahı değiştirilmediği sürece kalkan tünelininşası en iyi çözüm şekli olacağına kuşku yoktur..